Co je copywriting?
Jeden z předních britských copywriterů Andy Maslen ve své knize Persuasive Copywriting (2. vydání, Kogan Page, London 2019, s. xvi-xvii) uvádí tuto definici:
„Copywriting je komerční aktivita, která zahrnuje vytváření, zachovávání a prohlubování prospěšných vztahů pomocí psaného slova.“
Vliv internetu na copywriting
„Když uvažujeme o tom, jak internet změnil svět pro copywritery, máme v podstatě na výběr tři myšlenkové postoje:
1. Všechno obrátil vzhůru nohama, vlastně ho zásadním způsobem proměnil. (…) Všechno, na co jsme byli zvyklí, ztratilo svou váhu. Otevřel se před námi ‚nový lepší svět‘.
2. Nic nezměnil. Lidé jsou stejní a rovněž i jejich myšlení. Produkty, které propagujeme, jsou také stejné. Je to náš starý dobrý svět.
3. Změnil několik věcí, které ovlivňují prezentaci a recepci prodejního textu, ale základní psychologické principy ovlivňování zůstaly nedotčeny. Je to náš starý svět, který si jen oblékl nové elegantní šaty.“
Andy Maslen se přiklání k poslednímu zmíněnému postoji. „Naším cílem zůstává působit psaním na lidi tak, aby mysleli, vnímali nebo jednali jinak. A to vyžaduje tradiční silné stránky, včetně schopnosti vcítit se do druhého, ovlivňovat a přesvědčovat. Nové technologie však přinesly další výhody. Hypertext je úžasná věc, která dává našemu čtenáři možnost, kolik z našeho textu a v jakém pořadí si chce přečíst.“
„Psaní prodejního textu - vlastně psaní čehokoli - není věda, je to umění. Pokud jste byli obdařeni tímto talentem, bude vaše cesta snazší než toho, kdo si to bude muset vydřít. Ať už však máte talent, nebo ne, to, na čem skutečně záleží, jsou dva související aspekty vašeho psaní. Za prvé, jak váš text zní. Za druhé, jaký účinek bude mít na čtenáře. (…) Pokud je vaše psaní účinné, je to proto, že mění chování čtenářů. Vaše čtenáře neovlivní „perfektní“ angličtina - pokud vůbec něco takového existuje -, ale emoční síla toho, co jim říkáte. Na rozdíl od automobilového motoru, čerpadla nebo elektromotoru sílu vašeho psaní neurčuje tvůrce, ale uživatel.“ (Persuasive Copywriting, s. 242).